TITULO I
Del nombre, domicilio, duración, número de miembros y objetivos.-
ARTICULO PRIMERO: Constituyese una Federación
Deportiva Nacional de derecho privado regida por la Ley número diecinueve mil setecientos doce, Ley del Deporte, publicada en el Diario Oficial de nueve de febrero del dos mil uno, por su Reglamento contenido en el Decreto Supremo número cincuenta y nueve del Ministerio Secretaría General de Gobierno, de ocho de noviembre de dos mil uno, publicado en el Diario Oficial de cinco de abril de dos mil dos, por el Titulo Trigésimo Tercero del Libro Primero del Código Civil y por el Reglamento sobre concesión de personalidad jurídica y por las normas que contienen estos estatutos y por los reglamentos de ellos, y que se denominará “FEDERACION CHILENA DE BOXEO”, que tendrá como domicilio la Comuna de Santiago, Región Metropolitana, sin perjuicio que pueda desarrollar sus actividades en cualquier parte del territorio nacional; su duración será indefinida y el número de sus miembros, ilimitado.
ARTICULO SEGUNDO: Los objetivos de la Federación serán: desarrollar, fomentar, coordinar y difundir la práctica del boxeo en Chile como medio de educación física.
Corresponde a la Federación de Boxeo de Chile, la representación nacional e internacional de sus asociados y tendrá en forma exclusiva la responsabilidad y tuición del boxeo en Chile, en particular del Boxeo Abierto (Open Boxing) (AOB) y Pro Boxing (APB).
Sin perjuicio de lo anterior, podrá fomentar, practicar y desarrollar, por todos los medios a su alcance, cualquier obra
social o de beneficio a la comunidad ligado directa o indirectamente al Boxeo.
Para el cumplimiento de sus fines la Federación Nacional:
a) Podrá promover y coordinar entre sus miembros las actividades destinadas a proteger y desarrollar acciones que le sean comunes a ellos,
b) Podrá prestar asesoría a los miembros a fin de que éstos puedan alcanzar su pleno desarrollo y cumplir los objetivos que le son propios,
c) Podrá promover estudios, investigaciones y asesorías que las asociaciones miembros puedan prestar a los organismos públicos en sus respectivas regiones,
d) Podrá promover la realización de congresos, seminarios, paneles y otro tipo de reuniones de estudio para analizar y organizar acciones coordinadas y armónicas que tiendan a una mejor consecución de los fines de la Federación,
e) Podrá colaborar con los organismos públicos y privados en el estudio y ejecución de planes y programas en beneficio de la comunidad,
f) Debe seguir y respetar los Estatutos, Reglamentos y normas de AIBA,
g) Tendrá un departamento encargado de operar y administrar el programa de APB en Chile, el cual estará bajo la autoridad y control de la Federación de Boxeo de Chile y el Presidente debe realizar las funciones como Presidente del departamento,
h) No ser miembro o miembro afiliado de una organización de boxeo profesional o de deportes de combate profesionales, que no sea AIBA o la serie mundial de boxeo (WSB),
i) Tiene prohibido la Federación y/o su Presidente que sea
responsable de gobernar cualquier otra actividad deportiva, incluyendo las artes marciales mixtas (MMA), UFC, Kickboxing, K-Uno y otros deportes de combate similares que puedan ser determinadas por la AIBA,
j) Reconoce, La Federación de Boxeo de Chile, a Boxing Marketing Arm S.A., como el único y exclusivo Promotor del Programa APB Nivel Continental y Mundial y no debe vincularse con ningún otro Promotor asociado con Organizaciones del Boxeo Profesional o Deportes de Combate Profesionales, y,
k) Tiene prohibida cualquier tipo de discriminación ya sea basado en el género, el origen étnico, el color, el idioma, la religión, la política y de otra índole y origen social; quien alguna vez no acatara esta, estará sujeto a la suspensión o expulsión de acuerdo con las tesis de los Estatutos y el Reglamento de la AIBA.
ARTICULO TERCERO: La Federación no persigue fin de lucro y es ajena a cualquier actividad o expresión de tipo político partidista, religiosa o sindical.
La Federación es un órgano autónomo y debe resistir las presiones de todo tipo de cualquier gobierno u otra autoridad.
ARTICULO CUARTO: Sin perjuicio que la sede de la Federación esté situada en la Comuna de Santiago, Región Metropolitana, las Asambleas Generales como también sus actividades, se podrán realizar en otros puntos del país.
Cada vez que en estos Estatutos se emplee la expresión “Federación”, se referirá a la “Federación Chilena de Boxeo”; cuando se utilice la palabra “miembro”, se estará refiriendo a una Asociación integrante de la Federación.
TITULO II
De los Miembros.-
ARTICULO QUINTO: Podrán ser miembros de la Federación
sólo las Asociaciones locales o regionales cuyo objeto sea fomentar y difundir la práctica del Boxeo en el ámbito nacional y que gocen de personalidad jurídica.
ARTICULO SEXTO: La Federación tendrá miembros activos y honorarios.
a) Son Miembros Activos, las Asociaciones locales o regionales, constituidas como organización deportiva de derecho privado, sin fin de lucro, cuyos objetivos sean el fomentar y difundir la práctica del Boxeo en el ámbito nacional, y su ingreso haya sido aceptado por el Directorio de la Federación. Los miembros activos tienen la plenitud de los derechos y obligaciones que establecen estos Estatutos y constituyen la base fundamental de la Federación.
b) Son miembros honorarios, las personas naturales o jurídicas, a las cuales se les ha otorgado esa distinción por la Asamblea General, de conformidad con lo establecido en el Art. Treinta y uno letra l), en razón de los señalados servicios prestados a la Federación o a los fines que ella persigue. Estos miembros carecen de toda obligación, pudiendo asistir a las asambleas generales, eventos deportivos y sociales, en cuyo caso sólo tendrá derecho a voz.
ARTICULO SEPTIMO: Podrán ser miembros activos de la Federación, las asociaciones locales o regionales, que reúnan los siguientes requisitos:
a) Tener personalidad jurídica vigente, otorgada de conformidad con lo dispuesto en el Libro I Título XXXIII del Código Civil; o según lo dispuesto en la Ley número diecinueve mil cuatrocientos dieciocho sobre Juntas de Vecinos y demás Organizaciones Comunitarias, o de conformidad con la Ley número diecinueve mil setecientos doce, Ley del Deporte
b) Tener Estatutos compatibles con los de la Federación.
ARTICULO OCTAVO: La calidad de miembro activo de la Federación se adquiere:
a) Por suscripción de la escritura de constitución, y
b) Por la aprobación por los dos tercios del Directorio de la solicitud de ingreso.
En la solicitud, el peticionario deberá declarar su plena conformidad con los objetivos de la Federación y su compromiso de acatar los Estatutos, Reglamentos, y acuerdos del Directorio y de las Asambleas Generales.
Los miembros honorarios ingresarán a la Federación por acuerdo de la Asamblea General, debidamente aceptado por el involucrado.
ARTICULO NOVENO: Los miembros activos de la Federación tienen las siguientes obligaciones:
a) Desempeñar, por intermedio de sus representantes, los cargos para los que sean destinados y cumplir con las tareas y funciones que se les encomienden,
b) Asistir, por intermedio de sus representantes, a las Asambleas y reuniones a que fueren legalmente convocados,
c) Cumplir oportunamente con sus obligaciones pecuniarias para con la Federación,
d) Cumplir las disposiciones de los Estatutos y Reglamentos de la Federación y acatar los acuerdos del Directorio y de la Asamblea General,
e) Informar oportunamente a la Federación la composición
de su Directorio, los cambios que éste experimente y la modificación de los Estatutos de la Asociación,
f) Informar oportunamente al Directorio de la aplicación de cualquiera sanción de suspensión o superior a ella, que hayan aplicado a alguno de sus miembros, por infracción a las normas estatutarias o reglamentarias,
g) Dar cuenta oportuna de sus actividades deportivas, a la Federación para efectos estadísticos, y,
h) La Federación y cada uno de sus miembros deben cumplir siempre con los Estatutos de la AIBA, los Reglamentos de la AIBA, las Técnicas y Reglas de Competencia emitidos por la AIBA de vez en cuando, el Código de Ética de la AIBA, el Código Disciplinario de la AIBA y normas procesales y la AIBA anti-Doping Code (en adelante el “Reglamento”) de la AIBA. Cuando hay alguna discrepancia entre las disposiciones constitucionales de la Federación y en el Reglamento de la AIBA descritos anteriormente, el Reglamento de la AIBA prevalecerán.
ARTICULO DECIMO: Los miembros activos de la Federación tienen los siguientes derechos:
a) Participar a través de sus representantes con derecho a voz y voto en las Asambleas Generales.
b) Elegir y ser elegidos para servir, por intermedio de sus representantes, cargos directivos, administrativos y técnicos en la Federación.
c) Presentar cualquier proyecto o proposición para el estudio del Directorio, el que decidirá sobre su inclusión en la tabla de la más próxima Asamblea General. Sin embargo, todo proyecto o moción presentada a lo menos con el patrocinio del diez por ciento de los socios que sea presentado con una anticipación mínima de quince días a la fecha de la
celebración de una Asamblea General, deberá ser sometido necesariamente a la consideración de ésta o deberá citarse a una Asamblea General Extraordinaria.
d) Participar en todas las actividades que organice la Federación, en la forma que señale el Reglamento.
e) Hacer uso de todos los beneficios que la Federación otorgue a sus afiliados, de conformidad con estos Estatutos. Los miembros activos harán uso de sus derechos, por medio de sus representantes, en la forma que señalan estos Estatutos y los Reglamentos.
ARTICULO DECIMO PRIMERO: La calidad de miembro activo de la Federación se pierde:
a) Por renuncia escrita presentada al Directorio.
b) Por pérdida voluntaria o forzada de su personalidad jurídica, y
c) Por expulsión dictaminada y aplicada por la Comisión de Ética, conformidad con lo establecido en el Artículo cuarenta y tres letra c).
La calidad de miembro honorario de la Federación se pierde por causar grave daño de palabra, con hechos o por escrito a los intereses de la Federación.-
ARTICULO DECIMO SEGUNDO: El ingreso en calidad de miembro a la Federación, es un acto voluntario e indelegable, siendo su retiro voluntario. No podrá negarse el ingreso a la Federación y la permanencia en ella, a las Asociaciones que lo requieran y cumplan con los requisitos legales, reglamentarios y estatutarios.
El Directorio deberá pronunciarse sobre las solicitudes de ingreso de los miembros activos, como también sobre la designación de miembros honorarios. El Directorio no podrá emplear un período superior a 30 días para pronunciarse
sobre las solicitudes de ingreso, desde que ellas fueron
presentadas.
El Directorio deberá dejar constancia en acta de las renuncias presentadas por cualquier miembro, en la primera sesión que celebre una vez presentadas las renuncias.
ARTICULO DECIMO SEGUNDO A: La Federación reconoce el Tribunal de Arbitraje Deportivo (TAS), con sede en Lausana, Suiza, como la autoridad para resolver los recursos interpuestos contra las decisiones tomadas de conformidad sólo con el Código Mundial Antidopaje. La Federación debe reconocer CAS como una autoridad judicial independiente, pero, en este sentido, de conformidad sólo con el Código Mundial Antidopaje. La Federación, los boxeadores y los funcionarios deben cumplir con las decisiones adoptadas por CAS. La Federación reconoce la jurisdicción de la CAS en relación con cualquier controversia comprendida en el artículo sesenta y uno [anteriormente la regla cincuenta y nueve] de la Carta Olímpica, la Federación, los boxeadores y los funcionarios deben cumplir con las decisiones aprobadas por el CAS en relación con los litigios cubiertos por la Regla sesenta y una [previamente la regla cincuenta y nueve] de la Carta Olímpica.
TITULO III
Del Patrimonio
ARTICULO DECIMO TERCERO: El patrimonio de la Federación para el cumplimiento de sus fines, estará compuesto de los siguientes bienes:
a) De las cuotas ordinarias, extraordinarias y de incorporación que paguen sus miembros activos.
b) De las donaciones, herencias, legados, erogaciones y
subvenciones y otros ingresos que obtengan de personas naturales o jurídicas, nacionales, internacionales o extranjeras, de derecho público o privado, de las Municipalidades, de organismos fiscales, semi fiscales o de administración autónoma.
c) Por el producto de sus bienes y servicios, y
d) Por los demás bienes que adquiera a cualquier título. Todos los ingresos que la Federación obtenga, ordinarios o extraordinarios, cualquiera que sea su origen o procedencia y los excedentes anuales que logre deberán ser empleados exclusivamente en el cumplimiento de sus finalidades y objetivos estatutarios; en consecuencia, no podrán ser distribuidos en forma alguna entre sus miembros, directivos, personal rentado ni podrán ser utilizados directa o indirectamente en su beneficio personal.
ARTICULO DECIMO CUARTO: Existirán tres tipos de cuotas: de incorporación, ordinarias y extraordinarias.
a) La cuota de incorporación, que se paga por una sola vez al ingresar a la Federación y cuyo valor no puede ser inferior a una Unidad Tributaria Mensual (UTM) ni superior a diez UTM, la que será fijada por la Asamblea General de Socios, a propuesta del Directorio, una vez al año, con motivo de la Asamblea General Ordinaria. El Directorio estará facultado para exigir su pago en forma fraccionada.
b) La cuota ordinaria se pagará mensualmente. Su valor será determinado anualmente por la Asamblea General Ordinaria a propuesta del Directorio y no podrá ser inferior a una UTM ni superior a cinco.-
c) La cuota extraordinaria será determinada en una Asamblea General Extraordinaria y no podrá fijarse más de una mensual, no pudiendo ser inferior a una UTM ni superior a diez UTM. Las cuotas extraordinarias sólo se destinarán a
financiar proyectos o actividades, previamente determinadas.
ARTICULO DECIMO QUINTO: Corresponderá al Directorio, dentro de sus facultades de administración, determinar la inversión de los fondos sociales, en el cumplimiento de sus fines. Los fondos recaudados por concepto de cuotas extraordinarias deberán ser utilizados para el motivo que ocasionó dicha solicitud, salvo acuerdo en contrario de la Asamblea General. El Directorio estará facultado para determinar que la recaudación y pago de las cuotas ordinarias, se haga en forma mensual, trimestral, semestral o anual, como asimismo que las cuotas extraordinarias se paguen en forma fraccionada.
TITULO IV
De la Organización
ARTICULO DECIMO SEXTO: La organización de la Federación Chilena de Boxeo será la siguiente:
a) La Asamblea General de la Federación, que es la máxima autoridad y está formada por los Delegados de cada uno de los miembros activos de la Federación.
B) El Directorio que es el organismo administrador y ejecutivo de la Federación, elegido en la Asamblea General y cuya duración es de cuatro años.
c) La Comisión Revisora de Cuentas, organismo que tiene la verificación de los estados financieros de la Federación, es elegido por la Asamblea General y dura cuatro años.
d) La Comisión de Etica, organismo destinado a conocer, investigar y aplicar, las medidas disciplinarias y éticas, ante la infracción de dichas normas. Es elegido por la Asamblea General Ordinaria y dura cuatro años.
TITULO V
De la Asamblea General
ARTICULO DECIMO SEPTIMO: La Asamblea General, es la máxima autoridad de la Federación y representa la voluntad del conjunto de sus miembros.
Sus acuerdos obligan a los miembros presentes y ausentes en ella, siempre que hubieren sido adoptados en la forma dispuesta por estos estatutos y que no fueren contrarios a las leyes y reglamentos.
Cada miembro activo se hará representar ante la Asamblea General hasta por dos Delegados, que deberán tener la calidad de miembros de los directorios de las Asociaciones miembros activos de la Federación, de los cuales su Presidente o quien lo subrogue, conforme a sus propios Estatutos, será, por derecho propio, su representante oficial, con derecho a voz y voto. De los dos Delegados uno tendrá la calidad de titular y el otro de suplente.
En ausencia del titular el suplente lo reemplazará con derecho a voz y voto.
Un miembro activo de la Federación no podrá delegar su derecho a voz y voto, en otro miembro de esta.
ARTICULO DECIMO OCTAVO: Habrá reuniones Ordinarias y Extraordinarias de la Asamblea General.
Las reuniones ordinarias de la Asamblea General se celebrarán dos veces en el año, la primera en el mes de Mayo y la segunda en el mes de Noviembre.
En la primera de ellas deberán presentarse las siguientes materias:
a) La cuenta anual mediante la lectura de la memoria y del
balance del ejercicio anterior, su discusión y aprobación o rechazo;
b) La elección de los miembros del Directorio, de la Comisión Revisora de Cuentas, de la Comisión de Etica y de los demás órganos internos de la Federación, y de su renovación;
c) La presentación y aprobación del plan anual de actividades; y,
d) Cualquier otro asunto que no sea materia de Asamblea General Extraordinarias.
En la segunda Asamblea General los Presidentes de las Asociaciones rendirán cuentas de las actividades de ellas.
En la Asamblea General Ordinaria podrá tratarse y acordarse cualquiera de las materias y resoluciones relacionadas con la marcha de la Federación, salvo aquellas, que por expresa disposición de estos Estatutos, deban tratarse en Asamblea General Extraordinaria.
Si por cualquiera razón no se llevare a cabo una Asamblea General Ordinaria en el tiempo estipulado, la Asamblea que posteriormente se cite y que tenga por objeto tratar las mismas materias incluidas en la tabla de la Asamblea que no se hubiere efectuado, tendrá el carácter de Asamblea General Ordinaria.
Si no se celebrare la asamblea General Ordinaria en que corresponda renovar al Directorio, a la Comisión Revisora de Cuentas, a la Comisión de Etica y demás organismos internos, o no se acordare su renovación, los titulares de tales organismos continúen ejerciendo sus funciones hasta que se celebre la Asamblea General ordinaria que los renueve.
ARTICULO DECIMO NOVENO: Las Asambleas Extraordinarias
se llevarán a cabo cada vez que el Directorio acuerde convocarla, por estimarlo necesario o conveniente para los intereses de la Federación.
También se celebrarán cuando, por escrito, lo soliciten al Presidente, por lo menos, un tercio de los miembros en ejercicio de la Federación, expresando el objetivo preciso de la Asamblea.
En las Asambleas Extraordinarias únicamente podrán tratarse las materias incluidas en la convocatoria. Cualquier acuerdo que se adopte sobre otras materias será nulo.
ARTICULO VIGESIMO:Corresponde exclusivamente a la Asamblea General Extraordinaria pronunciarse sobre las siguientes materias, sin perjuicio de otros asuntos que se desee incluir en la convocatoria:
a) De la modificación o reforma de los Estatutos de la Federación;
b) De la disolución de la Federación;
c) De las reclamaciones en contra de los miembros del Directorio, de la Comisión Revisora de Cuentas y de la Comisión de Ética para hacer efectiva la responsabilidad que por ley, o los Estatutos les corresponda, por infracción grave a los Estatutos o a la legislación vigente;
d) La incorporación de la Federación a otra entidad similar, nacional, internacional o extranjera, en forma transitoria o permanente, y su retiro o desafiliación de ella;
e) De la venta o permuta de bienes raíces, o la constitución de gravámenes y prohibiciones sobre ellos y arrendamiento de bienes raíces por un periodo superior a tres años.
f) La determinación del monto de las cuotas extraordinarias.
g) El conocimiento de las apelaciones en contra de medidas
disciplinarias que afecten algún miembro como asimismo la cesación en el cargo de directores o miembros de la Comisión Revisora de Cuentas o de la Comisión de Etica, por censura. Dichas apelaciones serán resueltas en votación secreta.
h) El endeudamiento por un monto superior a un tercio del valor contable del activo de la Federación.
i) La elección de los miembros de la Comisión Revisora de Cuentas y de la Comisión de Ética.
En todo caso, sólo por dos tercios de los socios en ejercicio podrá acordarse de la modificación o reforma de los estatutos de la Federación, su disolución y su incorporación, retiro o desafiliación de otra organización deportiva; como asimismo la enajenación o gravamen de sus bienes raíces, o la adquisición de otros inmuebles.
Las Asambleas en que se acuerde la modificación o reforma de los estatutos o la disolución de la Federación, deberá celebrarse ante un Notario u otro Ministro de Fe que autorice la ley, que certificará el hecho de haberse cumplido con todas las formalidades que al efecto establecen los estatutos y este reglamento, y el acta respectiva deberá reducirse a escritura pública e inscribirse en el registro que llevara el Instituto.
El acta que contenga los acuerdos referidos a la adquisición, enajenación o gravamen de los bienes raíces de la Federación deberá reducirse a escritura pública, que suscribirá en representación de la Asamblea General, la o las personas que ésta designe.
ARTICULO VIGESIMO PRIMERO: La Asamblea General deberá ser convocada por acuerdo del Directorio en ejercicio, o cada vez que lo solicite al Directorio a lo menos
un tercio de los miembros activos de la Federación,
indicando el objeto de la reunión que quieran celebrar.
La citación a Asamblea General se hará por medio de un aviso que se remitirá por carta certificada despachada al domicilio que cada socio tenga registrado en la Federación, con una anticipación de a lo menos quince días respecto de la fecha fijada para su celebración. Asimismo la citación a la Asamblea General se hará por medio de un aviso publicado por una vez en un diario de la provincia en que se encuentre ubicado el domicilio de la Federación, dentro de lo diez días que precedan al fijado para la reunión. El domicilio se entenderá vigente y subsistente mientras el socio no haya comunicado por escrito un nuevo domicilio.
En el mismo aviso no podrá citarse una segunda asamblea cuando por falta de quórum no se lleve a efecto la primera.
El Directorio estará facultado para citar a Asambleas Generales ordinarias o extraordinarias en un mismo día, a diferentes horas, pudiendo citarlas en un mismo aviso. En los avisos de citación se expresará el lugar, día, hora, naturaleza y objeto de la Asamblea.
ARTICULO VIGESIMO SEGUNDO:Las Asambleas Generales, Ordinarias o Extraordinarias, se entenderán legalmente instaladas y constituidas, en primera convocatoria si a ellas concurriere a lo menos, la mayoría absoluta de los miembros de la Federación y en segunda, con los que asistan, y sus acuerdos se adoptarán por la mayoría absoluta de los asistentes, salvo aquellas materias en que el Reglamento de la Ley del Deporte o estos estatutos requieran un quórum superior o distinto.
Si en primera citación no se reuniere el quórum ya señalado, se dejará constancia de este hecho en el acta y el Directorio estará facultado para efectuar una nueva citación para un día
diferente, dentro de los treinta días siguientes al de la
primera citación.
ARTICULO VIGESIMO TERCERO: En caso de producirse empate en las votaciones que se realicen en las asambleas ordinarias o extraordinarias, decidirá el voto del Presidente de la Federación o de quien haga sus veces.
ARTICULO VIGESIMO CUARTO: En las Asambleas Generales, cada delegación de un miembro activo, tendrá derecho a un voto. Los miembros activos no podrán delegar su voto. Los miembros del Directorio de la Federación no podrán representar a ningún miembro activo.
Los miembros activos de la Federación, deberán concurrir a las asambleas de ésta, representados por su Presidente o por quien lo subrogue o reemplace para este efecto, de conformidad con los estatutos de la Asociación o entidad respectiva. Lo anterior es sin perjuicio que cada miembro activo se haga representar por dos Delegados, en la forma y con las facultades que señala el Artículo Décimo Séptimo de estos Estatutos.
ARTICULO VIGESIMO QUINTO: De las deliberaciones y acuerdos adoptados en las Asambleas Generales, se dejará constancia en un Libro de Actas, que será llevado por el Secretario General de la Federación, actuando como Ministro de Fe, o la persona que el Directorio designe especialmente al efecto. Esas actas deberán expresar un extracto de lo ocurrido en la reunión y deberán ser firmadas por el Presidente, el Secretario General y por los asistentes, o por tres de ellos designados por la correspondiente Asamblea. En dichas Actas deberá hacerse constar las reclamaciones que los Directores y los representantes de cualquiera de los miembros de la Federación estimen conveniente hacer valer, sea por vicios en la citación, constitución o funcionamiento de la asamblea.
Los miembros de la Federación tendrán acceso a las actas de
las asambleas y en ellas los acuerdos se consignarán en orden correlativo.
Asimismo los miembros tendrán derecho a solicitar que se deje constancia en las actas, los hechos que sean de su interés, así como su oposición a determinados acuerdos.
El Directorio de la Federación adoptará las medidas necesarias para que las actas originales se lleven en el libro correspondiente, asegurando su integridad, publicidad, legibilidad y fidelidad.
ARTICULO VIGESIMO SEXTO: Las reuniones a Asambleas Generales serán presididas por el Presidente de la Federación y actuará en el carácter de Secretario, el Secretario General del Directorio o la persona que lo subrogue.
TITULO VI
Del Directorio, de la Mesa Directiva y de las Elecciones ARTICULO VIGESIMO SEPTIMO: La Federación será dirigida y
administrada por un Directorio, compuesto por siete miembros. Los miembros del Directorio deberán ser personas naturales que tengan la calidad de Presidente o miembros de Directorio de una organización afiliada que tenga la calidad de Director en ellas, siempre que a la fecha de la elección no se encuentren suspendidos de sus derechos y que no estén afectos a inhabilidades o incompatibilidades que establezca la Constitución Política o las leyes.
Además para postular y ser elegido miembro del Directorio se requiere reunir, a esa fecha los siguientes requisitos:
a) Ser mayor de 18 años de edad,
b) Tener a lo menos un año de antigüedad como socio de su representada a la fecha de la elección,
c) El Presidente y los miembros de Directorio deben ser
titulares de un pasaporte nacional de Chile. En el caso de que el Presidente o miembro de Directorio tengan doble nacionalidad, él o ella debe decidir sobre un país que deseen representar y proporcionar la prueba de que ese es el país de residencia se solicita que se realice, y,
d) No ser miembro de la Comisión de Elecciones de la Federación, en caso de existir ésta.
No podrán ser Directores las personas que hayan sido condenadas por crimen o simple delito en los tres años anteriores a la fecha en que deba verificarse la elección completa o parcial de los miembros del Directorio.
Ningún candidato podrá ser elegido para ser candidato o nombrado para un cargo ejecutivo o de convertirse en un oficial de la Federación, si esa persona tiene o ha tenido cualquier posición dentro de, o ha estado afiliado a algún Boxeo Profesional o entidad de Combate de Deporte profesional (que no sea de Boxeo de la serie del Mundial y/o APB), incluso como boxeador, entrenador o monitor.
Las funciones de los Directores son indelegables y, además, incompatibles con el ejercicio de cualquier otro cargo de los restantes organismos internos de la organización.
La Federación de Boxeo de Chile, y cada miembro de su Directorio, está sujeto a los Estatutos de AIBA y siempre debe cumplir con ellos, como así mismo con el reglamento de AIBA, reglas técnicas y de competencia de AIBA, el código de ética de AIBA, el código disciplinario de AIBA, las reglas de procedimiento, así como el código anti dopaje.
Si por cualquier motivo no existiera quórum para sesionar, el Directorio deberá citar a una nueva reunión a celebrarse dentro de los diez días siguientes.
ARTICULO VIGESIMO SEPTIMO A: Los procesos de elección y
nombramiento adoptadas por la continuidad de la Federación y por cada club miembro, deben impedir cualquier y toda injerencia externa en los procesos de elección y nombramiento.
El proceso de elección debe ser aprobada por la AIBA.
Cualquier persona elegida o nombrada como funcionario no será elegido o designado de conformidad con el presente artículo, no será reconocida por la Federación o la AIBA.
Las decisiones adoptadas por los órganos que no hayan sido elegidos o designados de conformidad con el presente artículo no serán reconocidos por la Federación o la AIBA.
Las elecciones de la Federación (o citas) no podrán ser reconocidos por la AIBA a menos que la siguiente información sea enviada a la Sede de la AIBA por lo menos un mes antes de la fecha propuesta para la elección :
Primero.- Fecha y lugar de la Asamblea General o el Congreso,
Segundo.- Lista de las candidaturas para la Presidencia y el Comité Ejecutivo (junto con la prueba de su elegibilidad),
Tercero.- Agenda,
Cuarto.- Lista de delegados, y,
Quinto.- Copia de los Estatutos de la Federación más recientes, artículos, constitución o estatutos en inglés. Dicha documentación deberá ser revisada y aprobada por la AIBA antes de cualquier elección que pueda tener lugar.
Una vez recibida la documentación anterior, la AIBA lo revisará y tomará una decisión si o no la elección de una Asamblea General / Congreso puede llevarse a cabo.
Tan pronto como sea posible (y no más tarde de una
semana) después de que la Federación ha celebrado las elecciones deberá enviar los resultados de dichas elecciones a la AIBA. La Federación deberá notificar a la AIBA de la identidad de todas las personas que fueron elegidas o nombradas para cargos en las elecciones.
El incumplimiento por parte de la Federación, para cumplir con los requisitos antes mencionados anteriormente puede resultar en la no aceptación de los resultados electorales y la suspensión de todos los derechos de pertenencia de la Federación hasta que una nueva elección se haya llevado a cabo de acuerdo con los Estatutos de la AIBA y reglamentos.
ARTICULO VIGESIMO SEPTIMO B: La elección de un candidato como Presidente o el nombramiento de cualquier otro miembro del Directorio se destinará en cualquiera de los siguientes motivos:
a) Que no hubo fracaso para llevar a cabo la elección de acuerdo con las disposiciones de los Estatutos y / o los reglamentos de la AIBA y / o las leyes locales,
b) Que el incumplimiento y la falta afectó el resultado de la elección de manera sustancial,
c) Que una persona que no sea el elegido supuestamente ganó las elecciones,
d) Que una práctica ilegal fue cometida en conexión con la elección por el candidato personalmente o con su conocimiento y consentimiento o aprobación,
e) Que el candidato era en el momento de su elección no calificado o fue descalificado,
f) Que no había interferencia externa en el proceso electoral, y/o,
g) Que no hubo un fracaso para cumplir con el Código de
Ética de la AIBA en la realización de las elecciones.
Como se mencionó anteriormente, la Federación deberá presentar los resultados de cualquier elección de la Mesa y de la estructura organizativa de la Federación de la AIBA para su aprobación final y el reconocimiento.
ARTICULO VIGESIMO OCTAVO: Todos los miembros del Directorio serán nombrados, cuando corresponda, en la Asamblea General Ordinaria, que se celebrará en el mes de Mayo de cada año. La citación a dicha asamblea, deberá efectuarse en la forma señalada en el Artículo veintiuno.
Los Directores serán elegidos en la Asamblea General Ordinaria, cuando corresponda, entre los candidatos propuestos por las asociaciones, durarán cuatro años en sus funciones y podrán ser reelegidos por una sola vez.
Resultarán elegidos él o los que obtengan las más altas mayorías.
La Comisión de Elecciones podrá calificar las inhabilidades que afecten a las personas elegidas, aunque ello se haya constatado con posterioridad al acto electoral.
Las elecciones de la Comisión Revisora de Cuentas y de la Comisión de Etica, se realizarán en la misma oportunidad, debiendo cada miembro activo, debidamente representando en la Asamblea General, sufragar en forma libre y secreta.
Se proclamarán elegidos los candidatos que en una misma elección resulten con el mayor número de votos para cada cargo individualmente considerado, hasta completar el número de cargos por elegir, de la Comisión Revisora de Cuentas y de la Comisión de Etica. En estas elecciones la Asamblea General elegirá los miembros para cada uno de los organismos internos ya mencionados, pero no designará cargos o funciones.
No completándose el número de miembros de la Comisión
Revisora de Cuentas o del Tribunal de Honor, o existiendo empate entre dos o más candidatos que ocupen el último lugar entre las más altas mayorías respectivas, se procederá a efectuar una nueva elección entre los candidatos empatados, y de continuar el empate, se resolverá mediante sorteo.
Habrá una Comisión de Elecciones que deberá estar integrada siempre por dos personas que tengan la calidad de socio activo de un Club que sea socio activo de una Asociación miembro activo de la Federación, las que serán designadas por el Directorio, y dos, por iguales características, que serán designadas por el Tribunal de Honor. Todas ellas no podrán ser candidatos. Reunidos los miembros de la Comisión, deberán elegir de entre ellos un Presidente quien dirimirá los empates que puedan producirse con motivo de adoptar ésta un acuerdo o resolución.
El recuento de votos siempre será público.
La Comisión de Elecciones se constituirá en la forma ya señalada precedentemente, con una anticipación no inferior a quince días a la fecha en que se celebrará la Asamblea General, en la cual se realizarán las elecciones, teniendo ella a su cargo la organización y dirección de las elecciones de la Federación.
ARTICULO VIGESIMO NOVENO: En caso de fallecimiento, renuncia o imposibilidad absoluta de un director para el desempeño de su cargo, el Directorio nombrará como reemplazante a aquel candidato que hubiere obtenido, según las actas de la última elección, la mayoría siguiente al último director elegido, siguiendo el mismo orden de procedencia si éste no pudiere o no quisiere aceptar. Si no fuere posible aplicar el procedimiento antes señalado, el
Directorio, o la Comisión de Elecciones en su caso, citará a
Asamblea General Extraordinaria para proveer el o los cargos vacantes.
En cualquier caso, la persona que asuma el cargo vacante de director sólo ejercerá por el tiempo que restare para completar el período del director reemplazado. El Directorio será el organismo competente para calificar imposibilidad absoluta a que se refiere este artículo, debiendo los acuerdos adoptarse por los dos tercios del total de los miembros del Directorio.
ARTICULO TRIGESIMO:En la misma Asamblea General en que se celebren las elecciones, o dentro de los próximos quince días hábiles, el Directorio debe proceder a constituirse y para ello elegirá, de entre sus miembros las personas que desempeñarán los cargos de Vicepresidente, Secretario General y Tesorero. Los demás integrantes del Directorio tendrán el carácter de Directores. El cargo de Presidente será ocupado por aquel candidato que haya obtenido la más alta votación, sin necesidad de ser designado por los Directores.
Los miembros del Directorio que desempeñen los cargos de Presidente, Secretario General y Tesorero, constituirán la Mesa Directiva, la cual, por delegación del Directorio, estará a cargo de ejecutar todos los actos y contratos necesarios para la buena marcha de la Federación y en especial para realizar los actos de mero trámite, como también resolver las situaciones que, por su naturaleza, requieran un tratamiento urgente, debiendo recabar la ratificación posterior del Directorio.
Dentro de los treinta días siguientes a la elección del Directorio, la Mesa Directiva saliente, deberá realizar una ceremonia en la cual le hará entrega formal al Directorio recién electo, de la totalidad de la documentación de la
Federación. Lo anterior es sin perjuicio que en el lapso que
medie entre las elecciones y el traspaso, se realicen las acciones destinadas a mantener la continuidad de la marcha de la institución.
ARTICULO TRIGESIMO PRIMERO: Son atribuciones y deberes del Directorio:
a) Dirigir la Federación y velar porque se cumplan los Estatutos y las finalidades que en ellos se ha establecido,
b) Administrar los bienes sociales e invertir sus recursos,
c) Convocar a las Asambleas Ordinarias y Extraordinarias, en las oportunidades y en la forma que contemplan los Estatutos,
d) Someter a la resolución de la Asamblea General, todas aquellas materias que requieran su pronunciamiento,
e) Hacer cumplir los acuerdos de la Asamblea General,
f) Rendir cuenta en la Asamblea Ordinaria Anual que se celebre, de la marcha de la institución, de sus inversiones y del resultado financiero de la administración del período; mediante una memoria, balance e inventario que someterá a su aprobación,
g) Proponer a la aprobación de la Asamblea General Ordinaria el plan anual de actividades, el presupuesto de ingresos y gastos,
h) Calificar la imposibilidad de cualquiera de sus miembros para desempeñarse en el cargo y proceder a su reemplazo, en conformidad al procedimiento señalado en el Artículo Vigésimo Noveno,
i) Fijar los días de sesiones ordinarias del Directorio,
j) Darse el reglamento interno para su funcionamiento, como el de las comisiones de trabajo que se creen, debiendo contar para su aprobación con los dos tercios a lo menos de los votos de sus miembros,
k) Redactar el Reglamento General de la Federación como también sus modificaciones y someterlos a la aprobación de la Asamblea General Extraordinaria, citada especialmente al efecto,
l) Después de cualquier modificación de los Estatutos de la AIBA o Estatutos, los Consejeros deberán actualizar estos Estatutos para garantizar que cumplen plenamente con los Estatutos de la AIBA y reglamentos y lo presentarán para su aprobación,
m) Proponer a la Asamblea General el nombramiento de miembros honorarios, el cual sólo podrá recaer en personas naturales o jurídicas que se hayan destacado por su apoyo y colaboración a la Federación o a los fines que ésta persigue. Estos miembros carecen de todo derecho y obligación en la Federación, con excepción de poder concurrir a los eventos deportivos, sociales y a las Asambleas, en cuyo caso sólo tendrá derecho a voz,
n) Contratar al personal rentado de la Federación, y en especial al Gerente, el cual estará a cargo de materializar los acuerdos del Directorio y de la Mesa Directiva, en su caso,
o) Comunicar a los miembros activos de la Federación la aplicación de las medidas de suspensión, si ellas tuvieran como causal la infracción a normas de seguridad, o expulsión a que se encuentre afecto algún miembro activo de un miembro activo de la Federación. Tratándose de la medida de expulsión, el Directorio estará obligado a darle la difusión señalada precedentemente. Si la medida disciplinaria fuera de suspensión, el Directorio se reserva el derecho para calificar si la sanción amerita su publicidad,
p) Se prohíbe a un oficial para entrar en una Serie Mundial
de Boxeo con un acuerdo de franquicia (ya sea personalmente o a través del uso de una empresa con la cual el oficial o una filial de la oficial, se asocia), y,
q) Las que sin estar comprendidas en los numerales precedentes, se hayan acordado por el Directorio o la Asamblea, en su caso, las que deberán ajustarse a la Ley del Deporte, su Reglamento y Estatutos.
Los Directores responderán de los perjuicios causados a la Federación por sus actuaciones dolosas o culpables, en conformidad a las normas del derecho común.
La aprobación otorgada por la Asamblea General de la Federación de la memoria y balance presentados por el Directorio o a cualquier otra cuenta o información general, no liberará a los directores de la responsabilidad que les corresponde por actos o contratos determinados; ni la aprobación específica de éstos los exonerará de aquella responsabilidad, cuando se hubieren celebrado o ejecutado con culpa leve, grave o dolo.
ARTICULO TRIGESIMO SEGUNDO: Como administrador de los bienes sociales de la Federación, el Directorio estará facultado para celebrar todos los actos y contratos que digan relación con los intereses de la Federación, en especial, y sin que esta enumeración tenga el carácter de taxativa, los siguientes: comprar bienes raíces; comprar, vender, permutar, dar y recibir en pago, dar y tomar en arrendamiento ceder y transferir y aceptar cesiones de bienes muebles y valores mobiliarios; constituir y aceptar la constitución de prendas de cualquier naturaleza; otorgar recibos, cancelaciones, alzamientos, finiquitos y otros resguardos; girar, aceptar, reaceptar, tomar, endosar en cobro y otra forma cualquiera y protestar letras de cambio y demás documentos mercantiles, abrir cuentas corrientes de
depósito y de crédito y girar y sobregirar en ellas, retirar
talonarios de cheques; endosar, cancelar y protestar cheques, aceptar o impugnar saldos en cuenta corriente; contratar mutuos con Bancos y otras instituciones de crédito, bajo cualquiera forma jurídica o de operación; constituir, modificar, prorrogar, disolver y liquidar sociedades de cualquiera naturaleza o ingresar a ellas; constituir o ingresar a Corporaciones y Fundaciones ya formadas; celebrar contratos de mutuo, comodato, depósito, seguro, transporte; cobrar y percibir judicial y extrajudicialmente cuanto se adeude a la Federación; celebrar transacciones judiciales y extrajudiciales; estipular en cada contrato que celebre los precios, plazos y condiciones que juzgue conveniente; modificar, desahuciar, anular, rescindir, resolver, revocar y terminar, dar por terminados y renovar los contratos que celebre a nombre de la Federación o que ésta haya celebrado; novar, remitir y compensar obligaciones; exigir rendiciones de cuentas; recibir correspondencia aún certificada, giros y encomiendas postales, cobrar y percibir cuanto a la Federación se le adeude o adeudare por cualquier razón o título; otorgar recibos y cancelaciones y conferir mandatos especiales; y delegar sus atribuciones en uno o más de sus miembros, funcionarios de la Institución o en terceros, sólo en lo que diga relación con la gestión económica de la Federación o en su organización administrativa interna. Sólo por un acuerdo de una Asamblea General Extraordinaria se podrá vender, permutar, ceder, transferir e hipotecar bienes raíces, constituir servidumbres y prohibición de gravar y enajenar, como también arrendar inmuebles por un período superior a tres años.
ARTICULO TRIGESIMO TERCERO: Acordado por el Directorio cualquier acto relacionado con las facultades indicadas en los artículos precedentes, lo llevará cabo el Presidente o quien lo
subrogue en el cargo, conjuntamente con el Tesorero u otro
Director si así lo estimara conveniente el Directorio. Ambos deberán ceñirse fielmente al acuerdo del Directorio o de las Asambleas Generales en su caso y serán responsables solidariamente ante la Federación en caso de contravenirlo. Sin embargo no será necesario acreditar ante terceros que contraten con la Federacion los términos del acuerdo.
ARTICULO TRIGESIMO CUARTO: El Directorio sesionará en forma ordinaria, a lo menos cada treinta días. En la primera sesión anual el Directorio fijará el día, hora y lugar de las sesiones ordinarias, las que se citarán por carta dirigida al domicilio de sus miembros, por teléfono, fax u otro medio, con a lo menos, tres días de anticipación. Las sesiones extraordinarias podrán celebrarse en cualquier oportunidad cuando las necesidades de la institución lo aconsejen, debiendo citarse por carta. El Directorio sesionará con la mayoría absoluta de los Directores en ejercicio y los acuerdos se tomarán por la mayoría simple de los asistentes. En caso de empate, decidirá el voto del Presidente o de quien haga sus veces, debiendo ser el voto de éste el último en emitirse.
De las deliberaciones y acuerdos del Directorio se dejará constancia en un libro especial de Actas, las que serán firmadas por todos los Directores concurrentes a la sesión.
Las actas deberán contener un resumen de lo tratado y especificar los acuerdos que se adopten.
El Director que quisiere salvar su responsabilidad por algún acto o acuerdo, podrá exigir que se deje constancia de su oposición en el Acta.
Asimismo los Directores tendrán derecho a solicitar se deje constancia en acta de los hechos que sean de su interés. En todo caso los miembros de la Federación tendrán acceso a las actas de sesiones del Directorio.
Los acuerdos del Directorio se numerarán en orden
correlativo lo que se hará constar en el acta respectiva.
Los Directores responderán de los perjuicios causados a la organización por sus actuaciones dolosas o culpables, en conformidad a las normas del derecho común.
La aprobación otorgada por la Asamblea General a la memoria y balance presentados por el Directorio o cualquiera otra cuenta o información general, no liberará a los Directores de las responsabilidades que les corresponda por actos y contratos determinados; ni la aprobación específica de éstos los exonerará de aquella responsabilidad, cuando se hubieren celebrado o ejecutado con culpa leve, grave o dolo.
TITULO VII
Del Presidente y del Vicepresidente
ARTICULO TRIGESIMO QUINTO: El Presidente del Directorio, lo será también de la Federación, deberá llevar a cabo todas las resoluciones y acuerdos que adopte el Directorio y la Asamblea General, acordes con estos Estatutos y sus reglamentos. Corresponde especialmente al Presidente de la Federación:
a) Representar judicial y extrajudicialmente a la entidad ante toda clase de personas y autoridades;
b) Presidir las sesiones del Directorio y las Asambleas Generales.
c) Convocar a sesión ordinaria y extraordinaria del Directorio;
d) Convocar a la Asamblea General, cuando proceda de conformidad a estos Estatutos;
e) Organizar los trabajos del Directorio y proponer su plan
general de actividades, estando facultado para establecer prioridad en su ejecución.
f) Proponer al Directorio el nombramiento de las comisiones de trabajo que estime conveniente;
g) Firmar la documentación propia de su cargo y aquella en que deba representar a la Federación;
h) Dar cuenta anualmente en la Asamblea General Ordinaria, en nombre del Directorio, de la marcha de la institución y del estado financiero de la misma.
i) Resolver por sí, en casos de suma urgencia, cualquiera dificultad que se pudiera producir en la Federación, debiendo de inmediato convocar al Directorio para darle cuenta de lo obrado y pedir su ratificación.
j) Ejercer facultades correccionales en las reuniones de Directorio y de Asamblea para preservar el orden de ellas.
k) Las demás atribuciones que determinen estos Estatutos y el Reglamento.
l) La Federación no puede permanecer sin un Presidente electo por un periodo superior a seis meses.
ARTICULO TRIGESIMO SEXTO: Corresponde al Vicepresidente colaborar permanentemente con el Presidente en todas las funciones que a éste le son propias, y lo subrogará con todas sus atribuciones cuando por cualquier causa éste no pudiera ejercerlas.
TITULO VIII
Del Secretario General, del Tesorero y del Gerente
ARTICULO TRIGESIMO SEPTIMO: Las funciones del Secretario General serán las siguientes:
a) Levantar acta de las sesiones de Directorio y de Asamblea
General y asegurar su custodia.
b) Llevar el libro de Actas del Directorio, de Asambleas Generales y el Registro de Miembros;
c) Confeccionar, conjuntamente con el Presidente, la Tabla de las Sesiones del Directorio y de las Asambleas Generales;
d) Efectuar las citaciones a las reuniones de Directorio y a las Asambleas Generales Ordinarias y Extraordinarias.
e) Recibir y despachar la correspondencia en general;
f) Actuar en calidad de Ministro de Fe respecto de las actuaciones del Directorio y firmar las Actas de éste;
g) Otorgar copias de las actas cuando se lo pida algún Director o representante de algún miembro activo de la Federación;
h) Atender las consultas sobre la marcha de la Federación; despachar las cartas, circulares e informativos manteniendo informados a los Directores y a los miembros;
i) Cumplir todas las tareas que le encomienden el Directorio o el Presidente.
ARTICULO TRIGESIMO OCTAVO: Las funciones del Tesorero serán:
a) Cobrar las cuotas ordinarias, extraordinarias y de incorporación, otorgando recibos. Depositar los fondos de la Federación en las cuentas corrientes, de ahorro y de depósito que ésta mantenga en Bancos o Instituciones Financieras y firmar con el Presidente o quien lo subrogue, o determine el Directorio, los cheques, giros y órdenes de pago o de retiro que procedan.
b) Llevar un registro de las entradas y gastos de la Federación. Efectuar los pagos autorizados.
c) Mantener al día la documentación contable de la
Institución, especialmente, el archivo de facturas, recibos y demás comprobantes de ingresos y egresos y dar cuenta de ellos trimestralmente al Directorio, o antes si éste lo solicita.
d) Preparar el Balance que el Directorio deberá proponer anualmente a la Asamblea General Ordinaria. Presentar al Directorio un estado trimestral de la Tesorería.
e) Mantener al día el inventario de todos los bienes de la institución;
f) Poner a disposición de la Comisión Revisora de Cuentas los libros, registros y antecedentes que ésta necesite para llevar a cabo su labor.
g) En general, cumplir con todas las tareas que relacionadas con sus funciones le encomienden el Directorio o el Presidente.
ARTICULO TRIGESIMO NOVENO: Podrá existir una persona rentada que no tenga la calidad de miembro de la Federación con el título de Gerente, designado por el Directorio. El Gerente no formará parte del Directorio, pudiendo participar en sus sesiones con derecho a voz.
Al Gerente le corresponde materializar los acuerdos del Directorio. El Gerente será el responsable del personal administrativo de la Federación y le corresponderá proponer al Directorio, sus contrataciones. Durará en su cargo mientras cuente con la confianza del Directorio.
En caso de no ocuparse el cargo de Gerente, el Directorio distribuirá sus funciones entre sus miembros.
TITULO IX
De la Comisión Revisora de Cuentas
ARTICULO CUADRAGESIMO: En la Asamblea General Ordinaria Anual, se procederá a elegir, cuando corresponda, una Comisión Revisora de Cuentas compuesta de tres miembros elegidos de conformidad con lo prescrito en el artículo veintiocho, de entre los miembros activos, de la Federación. Estos miembros durarán cuatro años en sus funciones pudiendo ser reelegidos indefinidamente. De dichos miembros, a lo menos uno de ellos, en lo posible, debe ser contador o tener un título profesional de la misma área. La función de esta Comisión será revisar semestralmente los libros de contabilidad, las cuentas corrientes bancarias, los comprobantes de ingresos y egresos y en general toda la documentación contable y mercantil. Deberá rendir un informe semestral por escrito al Directorio y a la Asamblea General Ordinaria, sobre la gestión administrativa y contable del Tesorero del Directorio; del estado de las cuentas y finanzas y de cualquier irregularidad que notare, sugiriendo las medidas de corrección y mejoramiento que estimen necesarias, para lo cual el Tesorero del Directorio estará obligado a facilitarle con a lo menos un mes de anticipación a la Asamblea Ordinaria Anual, todos los antecedentes que precise.
La Comisión deberá revisar el balance anual y recomendar a la Asamblea su aprobación o rechazo. Asimismo deberá comprobar la exactitud y vigencia del inventario.
La Comisión tendrá como función verificar a posteriori los estados financieros de la Federación, no pudiendo intervenir en la gestión administrativa del Directorio.
Esta Comisión será presidida por el representante de la Asociación que obtuvo mayor número de votos y sesionará a lo menos con dos de ellos. En caso de vacancia o
imposibilidad de su Presidente será reemplazado por el
representante de la Federación asociada que obtuvo la votación inmediatamente inferior. Si se produjere la vacancia o imposibilidad absoluta de uno o más de sus miembros, el Presidente del Directorio deberá convocar a Asamblea General Extraordinaria a fin de elegir a él o los reemplazantes quienes durarán en sus cargos hasta la próxima Asamblea General Ordinaria.
Sus acuerdos se adoptarán por mayoría de votos, y en caso de empate decidirá el que preside.
El cargo de miembro de la Comisión Revisora de Cuentas será de ejercicio indelegable e incompatible con el de miembro de Directorio o de cualquier otro órgano de la Federación.
TITULO X
De la Comisión de Etica
ARTICULO CUADRAGESIMO PRIMERO: Habrá un organismo denominado Tribunal de Honor, encargado de conocer e investigar las infracciones a estos Estatutos, a sus Reglamentos y a la ética. Dicha Comisión estará compuesta de tres miembros elegidos cada cuatro años en la Asamblea General Ordinaria, en la forma y con los requisitos establecidos en el Art. Veintiocho. Los miembros de la Comisión de Ética deberán ser elegidos de entre los candidatos presentados por los miembros activos que conforman la Asamblea General.
Son atribuciones y funciones de la Comisión de Ética las siguientes:
a) Recibir, conocer, investigar y resolver los reclamos por faltas a la ética y disciplina deportiva.
b) Aplicar las penalidades, sanciones o medidas disciplinarias
por dicha falta, que no podrán ser otras que las establecidas en el Art. Vigésimo Tercero de estos estatutos.
c) Llevar un libro o registro las penalidades, sanciones o medidas disciplinarias aplicadas y el archivo de los procedimientos realizados.
d) Informar de sus actividades al Directorio y a la Asamblea General, en las oportunidades en que dichos órganos se los soliciten.
e) Proponer a la Asamblea General las modificaciones a las normas y procedimientos que regulen la disciplina deportiva.
Asimismo, la Comisión de Ética tendrá competencia para conocer y resolver cualquier dificultad que surgiere entre dos o más miembros de la Federación, y que fuera sometida a su resolución por todas las partes en conflicto.
Los miembros de dicha Comisión durarán cuatro años en sus funciones y podrán ser reelegidos indefinidamente.
La Comisión de Ética se constituirá dentro de los treinta días siguientes a su elección, procediendo a designar de entre sus miembros, un Presidente y un Secretario. Deberá funcionar con la mayoría absoluta de sus miembros y sus acuerdos se adoptarán por la mayoría absoluta de los asistentes. En caso de empate decidirá el voto del que preside.
Todos los acuerdos de la Comisión de Ética deberán constar por escrito y los suscribirán todos los miembros asistentes a la reunión.
ARTICULO CUADRAGESIMO SEGUNDO: En caso de ausencia, fallecimiento, renuncia o imposibilidad de alguno de los miembros de la Comisión de Ética, para el desempeño de su cargo, el Directorio le nombrará un reemplazante que durará en sus funciones, sólo el tiempo que faltare para completar
su período al reemplazado, el cual deberá tener reunir los
mismos requisitos que éste.
ARTICULO CUADRAGESIMO TERCERO: En el cumplimiento de sus funciones la Comisión de Ética, estará facultada para aplicar sanciones que a continuación se indican:
a) Amonestación por escrito.
b) Suspensión.
Serán causales de suspensión las siguientes:
Primero.- Incumplimiento de las obligaciones que establece el Artículo Noveno letra a), en cuyo caso la suspensión tendrá una duración máxima de noventa días.
Segundo.- Incumplimiento durante tres meses o más de las obligaciones pecuniarias a que se refiere el Artículo Noveno letra c). Sólo se pondrá fin a esta medida disciplinaria una vez que se haya cumplido la obligación morosa que le dio origen, o se haya celebrado un convenio de pago al respecto, encontrándose al día en él.
Tercero.- Por dos inasistencias injustificadas en el período de seis meses a las Asambleas Ordinarias o Extraordinarias. Esta suspensión no podrá ser superior a noventa días.
c) Expulsión basada en las siguientes causales:
Primero.- Incumplimiento de obligaciones pecuniarias para con la Federación durante un año completo, sea por concepto de cuotas ordinarias o extraordinarias.
Segundo.- Por causar grave daño de palabra, con hechos o por escrito a los intereses de la Federación. El daño debe haber sido comprobado por medios incuestionables.
Tercero.- Por haber sufrido el miembro tres suspensiones en sus derechos dentro del plazo de cuatro años contados desde la primera suspensión.
Cuarto.- Por falta de actividad deportiva por dos años o más.
La Comisión de Ética también estará facultada para aplicar las medidas disciplinarias de amonestación por escrito, suspensión del ejercicio de un cargo o comisión hasta por seis meses y cesación en el cargo, sea éste ejercido por elección o designación, de una persona natural que tenga la calidad de miembro activo de un miembro activo de la Federación, cuando cause grave daño de palabra, con hechos o por escrito a los intereses de la Federación.
La expulsión será aplicada por la Comisión de Ética por la unanimidad de sus miembros. En caso de aplicarse dicha medida el miembro afectado podrá apelar dentro del plazo de treinta días desde que se le notificó la resolución, por carta certificada, ante la Asamblea General, la que deberá conocer y fallar el recurso, en una Asamblea General Extraordinaria citada especialmente al efecto, dentro de un plazo no superior a los sesenta días desde que recibió la apelación, dichas apelaciones serán resueltas en votación secreta.
El Reglamento deberá contemplar, entre otras materias, las normas del debido proceso, que consistan en un procedimiento que asegure al afectado un trato justo, en el cual sea esencial escuchar los descargos correspondientes.
La Comisión de Ética no podrá fallar asuntos sin haber, previamente, interrogado o solicitado sus descargos al imputado, fijándole al efecto un plazo prudencial y razonable para aportarlos. Todas las notificaciones y citaciones que disponga deberán practicarse personalmente o por carta certificada dirigida al domicilio que el notificado o citado tenga registrado en la organización. Se entiende por enviada la carta certificada a contar del día subsiguiente al que fue depositada en el correo. El procedimiento deberá contemplar el recurso de reconsideración ante la propia
Comisión y el de apelación. La infracción a estas normas y
demás que dispongan los estatutos, en resguardo del debido proceso, producirá la nulidad del procedimiento, cuya declaración deberá ser solicitada al Directorio.
TITULO XI
De los Departamentos, Comités y Comisiones
ARTICULO CUADRAGESIMO CUARTO: Existirán Departamentos con carácter de permanentes y otros transitorios. Ambos serán, los que se creen en virtud de un acuerdo del Directorio. Cada uno de los Departamentos tendrá un Directorio de tres miembros, que durarán dos años en funciones, siendo éstos designados por el Directorio de la Federación, siéndoles aplicables, en lo que fuera compatible, todas las materiales relativas a quórum para sesionar y adoptar acuerdos y sistemas de subrogación y reemplazos que señalan estos Estatutos para el Directorio y la Asamblea General, en su caso.
Los Departamentos tendrán el carácter de técnicos, consultivos y asesores del Directorio de la Federación.
ARTICULO CUADRAGESIMO QUINTO: El Directorio podrá crear Comité, Subcomité y Comisiones de Trabajo sean de carácter técnico o administrativo, transitorios o permanentes, los cuales tendrán un Directorio de tres miembros cada uno, siéndole aplicables, en lo que les fuera compatible, las normas relativas a quórum para sesionar y adoptar acuerdos y sistemas de subrogación y reemplazos que estos estatutos señalan para el Directorio, debiendo ser aprobados por los dos tercios a lo menos de los votos de sus miembros en ejercicio.
Los directorios de los comités, subcomités y comisiones de trabajo, serán designados por el Directorio de la Federación y durarán dos años en sus cargos.
TITULO XII
De la Modificación de los Estatutos y Disolución de la Federación
ARTICULO CUADRAGESIMO SEXTO: La Federación podrá modificar sus Estatutos sólo por acuerdo de una Asamblea General Extraordinaria, adoptado por los dos tercios de los miembros activos presentes. La Asamblea deberá celebrarse con la asistencia de un Notario Público que certificará el hecho de haberse cumplido con todos los requisitos que establecen los estatutos para su reforma.
ARTICULO CUADRAGESIMO SEPTIMO: La Federación podrá disolverse por acuerdo de una Asamblea General Extraordinaria, adoptado por los dos tercios de los miembros activos presentes, en presencia de Notario Público quien certificará el hecho de haberse cumplido con todos los requisitos que establecen estos estatutos para su disolución.
La Federación también podrá disolverse en los casos contemplados en la legislación vigente.
Acordada la disolución de la Federación, todos sus bienes pasarán a la Institución sin fines de lucro denominada “CRUZ ROJA CHILENA”.
Versión en Ingles
CHILEAN BOXING FEDERATION STATUTES
TITLE I
The name, address, permanence, number of members and objectives
ARTICLE ONE: Constituted The National Sport Federation with the private right that it is governed by the Law N° 19.712, Sport Law, which was published in the Official Journal on February 9th of 2001, for its bylaw contained in the Supreme Decree N°59 from General Secretary of Government Ministry, on November 8th of 2001, publishing in the Official Journal on April 5th of 2002, by the Thirty-three Title from the First Book of the Civil Code and the Regulation about granting of legal status and the rules that contained these status and by the regulations of it, to be called “FEDERACIÓN CHILENA DE BOXEO”, which is going to have the address of Santiago District, in the Metropolitan Region, without detriment that can develop its activities in any part of the national territory; its permanence is going to be indeterminate and the number of members, it is unlimited.
ARTICLE TWO: The Federation Objectives are: developing, promoting, coordinating and transmitting the Boxing Practice in Chile as a form of Physical Education.
Corresponded to The Chilean Boxing Federation the representation of the members of National and International and it is exclusively responsible for the boxing in Chile, particularly for AIBA Open Boxing (AOB) and the AIBA Pro Boxing program.
Without detriment from the previous information, it could promote, practice and develop, in anyway social work or benefits to the community bounded direct or indirect with the Boxing sport.
For the fulfillment of its goals the Federation could:
a) To promote and coordinate between its members activities related to the protection and developments that are mutual to all of its members.
b) Advise the members in order to help them to achieve full development and to accomplish their objectives.
c) To promote, studies, researches and advises that association’s members can
give to public organisms in their respective regions.
d) To promote the realization of congress, seminars, panels and any other kind of meetings to achieve an organized coordination in the best interest for the federation.
e) To collaborate with public and private organisms in the study and execution of plans and programs in the interest of community benefice.
f) The National Federation must respect and proceed according the AIBA Statutes, Bylaws and norms.
g) Chilean Boxing Federation is going to have a department in charge of
operation and management of APB program in Chile and the President must perform the functions like President of the department.
h) Chilean Boxing Federation cannot be member or affiliated member of an organization of professional boxing or professional combat sport which is not AIBA or World Series Boxing (WSB).
i) It is prohibited for the Federation and/or its President to be responsible for governing any other sporting activity, including mixed martial arts (MMA), UFC, Kickboxing, K-1 and other similar combat sports as may be determined by AIBA.
j) Chilean Boxing Federation admits Boxing Marketing Arm S.A., as the unique and exclusive sponsor of APB Continental and World Level program and cannot link with any sponsor associated with Professional Boxing Associations or Professionals Sports of Combat.
k) Any kind of discrimination is prohibited whether based on gender, ethnic origins, colour, language, religion, politics, and other opinion and social origins; whom ever does not abide by this shall be subject to suspension or expulsion according to theses Statutes and the AIBA Regulations.
ARTICLE THREE: The Federation is a non profit organization and shall not be part of any activity or expression of politics, religious or syndical movement.
The Federation shall be an autonomous body and shall resist pressures of all kind from any government or other authority.
ARTICLE FOUR: Without detriment that headquarters of the Federation is located in the Santiago, Region Metropolitan, the general meetings and activity can be done in other parts of the country.
Each time that these Statutes use the expression “Federation”, it refers to the “Federación Chilena de Boxeo”; when the word “Member” is used it is referring to an Association who is Member of the Federation.
TITLE II Members
ARTICLE FIVE: Only local or regional associations with legal status and whose objectives are promoting and transmitting the praxis of box in our country can be members of the Federation.
ARTICLE SIX: The Federation has active and honorarium members.
a) Active Members are, the local or regional associations, constituted legally as sport organization of private right, with non-profit, whose objectives are promoting and transmitting the box practice in the country, and their entry has been accepted by the Directory of the Federation. Active Members have all the obligations and duties that are established by these statutes and they shall be the fundamental base of the Federation.
b) Honorarium Members are any natural or legal persons, to whom the General Convention has granted this distinction, (in accordance in the establishment in the art. 31° letter I), because of the services and work that lend to the goals of the Federation. These members have no obligations, they can assist to the general assembles, sports and social events, in which case they have right to speak only.
ARTICLE SEVEN: Requirement to be active members of the Federation, the local to regional associations are:
a) Have a valid Legal status, giving in conformity with the disposed in the Book I Title XXXIII from the Civil Code; or accordance with Law No. 19.418 (about Community Organizations), or according with the Law N°19.712,( Sport law.)
b) Had statutes compatibles those of the Federation.
ARTICLE EIGHT: The quality of active member of Federation is acquired by:
a) For subscription of The articles of the foundations and
b) The approbation by the 2/3 of the directory to confirm a new application for membership.
In the application, the petitioner must declare his/her totally accordance with the objectives of the Federation and his/her commitment to follow the statutes, regulations and agreements of Directory and the General Assemblies.
The Honorarium Members are going to be part of the Federation according to the General Assemble, properly accepted by the person who is involved.
ARTICLE NINE: Obligations for active members are:
a) Fulfill the position and perform the duties and functions, through their representatives.
b) Attending, through their representatives, to the Assembles and meetings that they have been legally convoked.
c) Fulfill opportunely with their pecuniary obligations with the Federation.
d) Satisfy the dispositions, Statutes and regulations of the Federation and abide the agreements of the Directory and the General Convention.
e) To inform opportunely to the Federation the composition of their Directory, (active members) as well as the changes and the modification of Statutes of the Association.
f) To inform opportunely to the Directory, the application of any sanction (of suspension more), due to infraction to the Statutes or Regulations.
g) Inform opportunely of their sport activities, to the Federation for statistical
purposes.
h) The Federation and each of its members must always comply with the AIBA Statutes, the AIBA Bylaws, the Technical & Competition Rules issued by AIBA from time to time, the AIBA Code of Ethics, the AIBA Disciplinary Code and Procedural Rules and the AIBA Anti-Doping Code (collectively the “AIBA Regulations”). Where there is any discrepancy between the constitutional provisions of the Federation and the AIBA Regulations described above, the AIBA Regulations shall prevail.
ARTICLE TEN: The Active Members of the Federation have the next rights:
a) Participate through their representatives with the right of voice and vote in the General Convention.
b) Choose and be chosen to serve in directory duties as Director, Manager, or technician in the Federation
c) Present any project or study to de Directory, who determines his inclusion for discussion in the next general convention.
. However, every project or motion presented by at least 10% of the active members, that has been presented 15 days prior to the general convention, must be included for discussion in the next general convention or has to be discussed in an extraordinary convention.
d) To participate in every activity that the Federation organized, according to the regulations
e) To use every benefit that The Federation gives to its members, in agreement with the Statutes.
The Active Members are going to use their rights, through their representatives, according to the Statutes and Regulations.
ARTICLE ELEVEN: The quality of Active Member of Federation it is lost if:
a) A written resignation is presented to the Directory.
b) voluntary or forced loss of their legal status, and
c) Expulsion by the court of honor according to the article 43° letter c).
The quality of Honorius Member of the Federation is lost because of serious damage to the Federation trough personal acts, or written documents.
ARTICLE TWELVE:becoming a member of the federation is a voluntary non delegable act, and therefore the retirement is voluntary too. No association can be refused to integrate the Federation unless the association doesn’t meet the legal requirements such as regulations and statutes.
The directory has to decide within 30 day the incorporation of a new active or honor member.
The Directory has to leave a record of resignations presented by any member, in the first session that performs once it is presented the resignation.
ARTICLE TWELVE LETTER A: The Federation recognizes the Court of Arbitration for Sport (CAS), with headquarters in Lausanne, Switzerland, as the authority to resolve appeals against decisions made in accordance with the World Anti-Doping Code only. The Federation must recognize CAS as an independent judicial authority but, in this regard, in accordance with the World Anti-Doping Code only. The Federation, its boxers and officials must comply with the decisions passed by CAS.
The Federation recognizes the jurisdiction of CAS in relation to any dispute covered by Rule 61 [previously Rule 59] of the Olympic Charter, the Federation, its boxers and officials must comply with the decisions passed by CAS in relation to disputes covered by Rule 61 [previously Rule 59] of the Olympic Charter.
TITLE III
About The Patrimony
ARTICLE THIRDTEEN: The Patrimony of Federation is the following:
a) Fees (ordinary, extraordinary and incorporation fees) that their active members pay.
b) From the donations, heritages, legacies, outlays and subventions and other incomes that Federation obtains from persons, or legal entities (national, international), from public or private right, from city halls, or other public or semipublic organisms.
c) From services and possessions,
d) Goods and properties obtained.
All ingress that Federation obtained, ordinary or extraordinary, whatever is their origin and the surpluses yearly must to be used exclusively in the fulfillment of their objectives and statutes; accordingly, they cannot be distributed in any form between their members, directories, rented personal neither they cannot be used direct or indirectly for personal benefit.
ARTICLE FOURTEEN: There will be three types of fees: incorporation fee, ordinary fees and extraordinary fees.
a) The Incorporation Fee, which is a payment, made for only one time for incorporation purposes. Its cost can’t be less than 1UTM (Unidad Tributaria Mensual) and not more than 10 UTM. It is fixed by the General Convention of Members, proposed by the Directory once a year. The Directory can to be demand the payment in fractional form.
b) The Ordinary Fee is paid monthly. Its cost will be determinate yearly by the Ordinary General Convention according to the proposal by the Directory and it cannot be less than 1 UTM or more than 5 UTM.
c) The Extraordinary Fee will be determined in an Extraordinary General Convention and it cannot be fixed more than one per month, it can’t be less than 1 UTM or more than 10 UTM. The Extraordinary Fees only can be used in projects or activities previously determined.
ARTICLE FIFHTEEN: The Directory, according to their faculties of administration has to determine the investment of the social incomes to accomplish their goals. The incomes collected as extraordinary fees have to be used for the motive that caused that demand, unless the General Convention says otherwise.
The Directory to determine the recollection and the payment of Ordinary Fees, have to be done in monthly, quarterly, semiannual and yearly form. Ordinary fees could be paid in fractional form.
TITLE IV
About The Organization
ARTICLE SIXTEEN: The organization of Chilean Federation of Box is following:
a) The General Convention of the Federation, which is the maximum authority and it is form by the Delegates of each Active members of the Federation.
b) The Directory is the administrative and executive organism of the
Federation. It is elected in the General Convention and its permanence is for four years.
c) The Audit Commission, the organism that has the verification of finances reports of the Federation, it is elected by the General Convention and its permanence is for four years.
d) The Ethic Commission, the organism which is destined to study and to apply the disciplinary and ethics measures, in front of the infraction of these norms. It is elected by the Ordinary General Convention and its permanence is for four years.
TITLE V About the General Convention
ARTICLE SEVENTEEN: The General Convention is the maximum authority of Federation and it represents the Will of all its members.
Its agreements demands to members who are present and absent in it, always that the agreements were adopted in the provided form of these statutes and not contrary to laws and regulations.
Every active member can be represented in the General Convention by two Delegates, who must be members of the directory of the association who is the Active Member of the Federation. The Presidents or who is subrogating will be, by own right, the official representative, with the right of vote and voice conformed to their own Statutes
If the President is absent, he will be replaced with the right of vote and voice, by who subrogates him according to their own statutes.
An active member of Federation cannot delegate his/her right of vote and voice, to another member.
ARTICLE EIGHTEEN: There will be Ordinary and Extraordinary general conventions
The General Convention will be celebrated twice a year, the first in May and the second in November.
In the first Ordinary Convention the following issue should be presented:
a) The yearly memory and the balance of the previous year activity, for its discussion and approval or rejection.
b) The election of Directory members, the Audit Commission, the Ethic Commission and the others internal agencies of the organization, and their renovation.
c) The representation and approbation of the yearly activity plan.
d) Any other issue that will not be subject of Extraordinary Convention.
In the second General Convention the Presidents of the Associations will present the accounts of the executed activities.
In the Ordinary General Convention could attend and agree any issue and resolution related to the Federation progress, except of those, which by disposition of these Statutes, must be attended in an Extraordinary Convention.
If for any reason the Ordinary General Convention is not held at the time stipulated, the next Convention has to attend the same issues included by the scheduled Convention that has not been executed, and must have the nature of an Ordinary General Convention.
If Ordinary General Convention in which the renovation of the Directory, the Audit Commission, the Ethic Commission and the other internal agencies is suspended, or a non-agreement of the renovation of the directors happens, the titular members of those organisms will continue exercising their functions until that the Ordinary General Convention which renovates them is held.
ARTICLE NINETEEN: The Extraordinary Convention will be held any time that the Directory will convoke it, if they feel it is necessary or convenient for the Federation Interests.
Also it is going to perform when, by a written demand to the President from at least, one third of active members in exercise of the Federation, expressing the precise objective of the Convention.
Only in the Extraordinary Conventions only can attend issues included in the convocation. Any agreement which is adopted about other issues is going to be void.
ARTICLE TWENTY: It corresponds exclusively to the Extraordinary General Convention to pronounce about the following issues, without detriment of other matter that wanted to be discussed in the meeting.
a) About the modification or reform of the Federation Statutes;
b) About the Dissolution of the Federation;
c) About Complaints against of Directory members, Audit Commission and Ethic Commission in order to enforce the responsibility that the law or the Statutes correspond, for serious infraction to the Statutes or to the actual legislation;
d) The incorporation of Federation to another similar entity, national, international or foreign, in transitory or permanent form, and its retirement or disaffiliation from it;
e) The acquisition, disposal, assessment of real state of the organization.
f) The determination of the amounts of the extraordinary fees.
g) The knowledge of the appeals against of disciplinary actions that affected some members like itself the cessation in the position of Directors or members from Audit Commission or Ethic Commission, by censure. These appeals will be resolved in secret vote.
h) The acquiring of debts for an amount higher than a third of the countable value of the actives of the Federation.
i) The election of members of the Audit Commission and the Ethic Commission.
In any case, for two-thirds of members in exercise have to agree any modification or reform of Federation Statutes, their dissolution and their incorporation, retirement or disaffiliation from another sport organization; like itself the alienation or assessment of their real states, or the acquisition of others immovable.
The assembles in which its agreed a modification or reform of statutes or the dissolution of Federation, will be performed in front of a Notary person or a Minister of Faith whose is authorized but the law, which certifies the fact that all formalities have been met according to the effect established statutes and the regulation. The respective act must be reduced to a public writing and be enrolled in the corresponding register from the Institution.
The Act that contains the agreements referring to the acquisition, alienation or assessment of real states of Federation must be reduced in public writing, which will be subscribed in representation of General Convention, by the people designed in the act.
ARTICLE TWENTY-ONE: The General Convention must to be convoked in agreement with the Directory in exercise, or any time that it is requested to the Directory by at least one third of the Active Members of the Federation indicating the objective of the meeting that they want to perform.
The citation of a General Convention will done by sending an advice (certificated mailing) to the recorded Address of every member that is registered in the Federation, with anticipation at least fifteen days before the respective date assigned for the performance. Also the meeting of General Convention will be published, for just for one time, in a local newspaper in which is the Federation is located ten days before the date assigned for the meeting. The Address will be valid and subsisting until a member informs the federation by writing a new Address.
In the same notification cannot be called for a second Convention in case of the lack of quorum.
The Directory will be empowered to summon an Ordinary or Extraordinary General Assembles in the same day, at different hours; in a same notification. In the summon notifications will be expressed the place, day, hour, nature and objective of the Convention.
ARTICLE TWENTY-TWO: The General Assemblies, Ordinary or Extraordinary, will be understand legally installed and constituted, in the first convocation if concurred at least, the absolute majority of active members of the Federation and a second place, who attend, and their agreements will be adopted by the absolute majority of assistants, except for those matters in which the Regulation of the Sport Law or this statutes requiring a quorum superior or different.
If in the first summon does not meet the quorum previously indicated, it will leave constancy of this fact in the act and the Directory will be empowered to effectuate a new summon for a different day, within of 30 days next to the first summon.
ARTICLE TWENTY-THREE: In case to equality in the votes, performed in the Ordinary or Extraordinary Assembles, the vote of President of Federation or the times who substitutes will decide.
ARTICLE TWENTY-FOUR: In the General Assembles, every Delegate of an active member will have the right of vote.
Each active member cannot delegate their vote. The Directory members of Federation cannot represent in any way a group of active members.
The active members of Federation, will have to concur to the Assemblies of it, represented by the President or by who subrogates or replaces him for this effect, in conformity with the Statutes of Association or the respective entity. About the previous is without detriment that every active member can be represented by two Delegates, in the form and with the faculties that exposed the Article seventeen of these Statutes.
ARTICLE TWENTY-FIVE: the deliberations and agreements adopted in the General Assembles will be written in a Book of Acts, which will be taken by the General Secretary of the Federation, performing like a Minister of Faith, or the person that the Directory assigns especially to this effect. Those acts must to express an extract about what happened in the meeting and they will be signed by the President, General Secretary and by the assistants, or by three of them assigned by the corresponding Convention. In this acts the claims that the Directors and the representatives of any of Federation members deem convenient should be recorded, by addictions in summon, constitution or performance of the Convention.
The Federation Members will have access to the acts in convention and in this the agreements will be consider in correlative order.
Also the members have right to demand that facts in their interest are recorded , like facts in their interest, like their opposition in determined agreements.
The Directory Federation will adopt the necessary actions for the original acts that will be taken in the corresponding book, ensuring its integrity, publicity, legality and fidelity.
ARTICLE TWENTY-SIX: The meetings to General Assembles will be preceded by the Federation President and who acts in the character of Secretary is the General Secretary of the Directory or the person who is subrogating him.
TITLE VI
About The Directory, The Directory Board and The Elections.
ARTICLE TWENTY-SEVEN: The Federation will be managed and administrated by a Directory, composed by seven members. The Directory Members will have to be natural persons who have the quality of President or Directory Members of an
organization affiliated which has the quality of Director of it, whenever to the election date they will not found suspended of their rights and will not affect to inabilities or incompatibilities which the Politic Constitution or the laws established.
For postulation and be elected as a member of the Directory it is required fulfill by the date the following requirements:
a) To be older than18 years.
b) To have at least one year of seniority like member of his/her representative date of election.
c) The President and Directory members must be national passport holders of Chile. In the event the President or Directory member holds dual-nationality, he or she must decide upon one country they wish to represent and provide proof that it is the country of residence is requested to do so.
d) Do not be member of the Elections Commission of the Federation, in case that it exists.
Persons who have been sentenced for a crime or a simple offence in the previous three years to the date in which has to verify the complete or partial election of the Directory members are not eligible to be elected as a Director.
No candidate shall be eligible to be elected or appointed toan Executive position or to become an officer of the Federation if that person holds or has held any position within, or has been affiliated to any Professional Boxing or Professional Sport Combat entity (other than World Series Boxing and/oe APB), including as a Boxer, coach or trainer .
The functions of the Directors can’t be delegated and, is also incompatibles with the exercise of any other charge/position of the other internal agencies of the organization.
Chilean Boxing Federation and every member of its Directory will depend on AIBA Statutes and always have to accomplish with them, as the same with the AIBA Bylaws, technical and competition rules of AIBA, the ethical code, disciplinary code, procedure rules, as the same with the anti-doping code.
If for any motive it does not exist quorum to hold a meeting, the Directory has to summon a new meeting that has to be performed within the next 10 days.
ARTICLE TWENTY-SEVEN LETTER A:
The election and appointment processes adopted by the Federation hereunder and by each member club must prevent any and all external interference in the election and appointment processes.
The election process must be approved by AIBA.
Any person elected or appointed as Official who is not elected or appointed in compliance with this article shall not be recognized by the Federation or AIBA.
Decisions passed by bodies that have not been elected or appointed in accordance with this article shall not be recognized by the Federation or AIBA.
The Federation’s election (or appointments) shall be not be recognized by AIBA unless the following information is sent to AIBA Headquarters at least one (1) month before the proposed date of the election:
- Date and place of General Assembly or Congress;
- List of nominations for Presidency and Executive Committee (together with proof of their eligibility);
- Agenda
- List of delegates; and
- Copy of most recent Federation statutes, articles, constitution or bylaws in English. Such documentation must be reviewed and approved by AIBA before any election may take place.
Upon receipt of the above documentation, AIBA will review it and make a decision whether or not an election at a General Assembly/Congress may be carried out.
As soon as possible (and no later than 1 (one) week) after the Federation has held elections it shall send the results of such elections to AIBA. The Federation shall notify AIBA of the identity of all persons who were elected or appointed to positions at the elections.
Failure by any the Federation to comply with the above requirements above may result in the non-acceptance of the election results and suspension of all the Federation’s membership rights until such time as a new election has been carried out in accordance with the AIBA Statutes and Bylaws.
ARTICLE TWENTY-SEVEN LETTER B
The election of a candidate as President or the appointment of any other Directory member shall be set aside on any of the following grounds:
a) That there was failure to conduct the election in accordance with the provisions of the Statutes and/or the AIBA Statutes and/or local laws;
b) That the non-compliance and failure affected the result of the election in a substantial manner;
c) That a person other than the one elected purportedly won the election;
d) That an illegal practice was committed in connection with the election by the candidate personally or with his or her knowledge and consent or approval;
e) That the candidate was at the time of his or her election not qualified or was
disqualified;
f) That there was external interference in the election process; and/or
g) That there was a failure to comply with the AIBA Code of Ethics in conducting the election.
As mentioned above, the Federation must submit the results of any election of officers and the organizational structure of the Federation to AIBA for final approval and recognition.
ARTICLE TWENTY-EIGHT
All Directory members will be named, when it corresponds, in the Ordinary General Convention, which is going to be performed in the month of May of every year. The
Summon of this Convention will have to make according to the 21° Article in this statutes.
The Directors will be chosen in the Ordinary General Convention, when it corresponds, between the candidates proposed by the associations, they are going to perform in their function for four years and they could be reelected for only one time.
The person who obtained the highest majorities will be elected.
The Elections Commission could qualify the inabilities of elected persons elected, although this has been observed after the election act.
The elections of the Audit Commission and the Ethic Commission will be performed in the same opportunity, having every active member, properly represented in the General Convention, the right to vote in a free and secret way.
The candidates who in a same election resulted with a major number of votes considered for each individual charge will be proclaim elected, up to complete the number of charges in the election of the Audit Commission and the Ethic Commission. In these elections the General Convention will choose the members for each one of the internal organisms before mentioned, but will not designate charges or functions within it.
Not being completed the number of members of the Audit Commission or the Ethic Commission, or existing a tie between two or more candidates who occupy the last respective place between the highest majorities, will proceed to effectuate a new election between the candidates who are equal of votes, and if it continues tie, will be resolve through a raffle as required.
The Election Commission which has to be always integrated by two persons, who they have the quality of active member of a Club which is active member of the Association member of the Federation, which have to be designated by the Directory; and two persons, with similar characteristics, that will be designated for the Ethic Commission. All of them cannot be candidates. Gathered the members of the Commission, they have to choose between them a President who shall rule the ties which could be produced with motive to adopt this agreement or resolution.
The count of votes must always be public.
The Election Commission shall be constituted in the before mentioned way, with anticipation non less to fifteen days to the date in which is going to be performed the General Convention. In which will be held the elections, having it in charge the organization and management of the elections of the Federation.
ARTICLE TWENTY NINE: In case of death, renouncement or absolute impossibility of a director to perform his/her charge, the Directory will nominate as replacement to that candidate who will have obtained, according to the Acts of the last election, the next majority of the last director elected, following the same order of origin if he/she will not cannot or want not to accept. If it will not possible apply the procedure previous mentioned, the Directory, or the Election Commission in this case, will summon the Extraordinary Convention to provide the vacancies.
In any case, the person who assumes the vacancy charge of director only shall exercise for the time which remainds to complete the period of the replaced director.
The Directory will be the competent organism to qualify absolute impossibility which this article refers, having in agreements to adopt for two-third from the total of the Directory members.
ARTICLE THIRTY: In the same General Convention in which performs the elections, or inside of the next 15 business days, the Directory has to proceed to constitute itself and for that it will choose, between of its members the person who is going to perform the charges. The other members of Directory have the character of Directors. The charge of President will be occupied by the candidate who will obtain the highest voting, without the necessity of being designated by the Directors.
The Directory Members who perform the charges of President, General Secretary and Treasurer, will constitute the Directory Board, in which, by delegation of Directory, will be in charge to execute all the necessary acts and agreements for a good progress of the Federation and in especial to make the acts of purely procedural, also to resolve the situations that, for its nature, required a urgent treatment, having collect subsequent ratification by the Directory.
Inside of 30 days next to the Directory election, the outgoing Directory Board will have to make a ceremony in which the new elected Directory is invested and the total of the documents of the Federation are trespassed. About the previous is without detriment that in the span that mediates between the elections and the transfer, shall be made the actions destined to keep the continuous progress of the Institution.
ARTICLE THIRTY-ONE: attributions and duties of Directory are:
a) To Manage the Federation and to fulfill the Statutes and the established finalities;
b) To manage the social possessions and to invest in their resources;
c) To summon the Ordinary and Extraordinary Assembles, in the opportunities and in the way that statutes contemplate it;
d) To submit the resolution of the General Convention, to all those matters which require its pronouncing;
e) To make accomplish the agreements of the General Convention;
f) To account at the Ordinary Yearly Convention for the Institution progress, about it investments and the financial result of the administration period; through a memory, balance and inventory submitted to its approval.
g) To propose the approbation of the Ordinary General Convention the yearly plane of activities, the estimation of incomes and expenses.
h) To qualify the impossibility of any of its members to act in the charge and procedure to his/her replacement, in conformity to the mentioned procedure in the article Twenty-nine:
i) To establish the days of ordinary meetings of Directory.
j) To give him/her the internal regulation for its performance, like the working commissions that which will be created, having to account for its approbation with at least two-thirds of the members’ votes.
k) To write the General Regulation of the Federation also like its modifications and to submit it to the approval by the Extraordinary General Convention..
l) Following any amendment to the AIBA Statutes or Bylaws, the Directors shall update these Statutes to ensure that they comply fully with the AIBA Statutes and Bylaws and submit it for approval.
m) To propose to the General Convention the name of honorary members, who only could correspond in the natural or legal person who have been prominent about their support and collaboration to the Federation or the purposes that it pursues. These members do not have any right or obligation in the Federation, with exception of the concurrence to the sport events, socials meetings and the Conventions, in that case they only have right of voice.
n) To hire the rent personal of Federation, and in especial de Manager, who is going to be in charge of materializing the agreements of the Directory and the Directory Board.
o) To communicate to active members of Federation the application of the cessation rules, if they have infraction of security, or expulsion in which some active member of Federation active member will be affected. Trying about the expulsion rule, the Directory will be obliged to give the diffusion mentioned above. If the disciplinary rule will be about suspension, the Directory has reserved the right to qualify if the sanction deserves the publicity.
p) It is prohibited for an Official to enter into a World Series of Boxing franchise agreement (either personally or through the use of a company with which the Official, or an affiliate of the Official, is associated).
q) Those without be mentioned in the previously numerals, that were agreed by the Directory or the Convention, or in case, to adjust the sport law, its regulation and Statutes.
The Directory will answer about the prejudices caused to the Federation by their intentional and guilty performances, in conformity to the norms of common right.
The approbation given by the General Convention of the Federation of the memory and balance presented by the Directory or for any other account or general information, will not free the Directors responsibility which corresponds to them for the performance or determinate contracts; nor the specific approbation of these which will not exonerate from those responsibilities, when it will be performed or celebrated with slight guilty, serious or fraud.
ARTICLE THIRTY-TWO: Like the manager of the social goods of the Federation, the Directory will be empowered to perform all the acts and contracts which says relation with the interests of the Federation, in especial, and without that this enumeration has the accurate character, the following: to buy real state, to buy, to sale, to permute, to give and to receive the pay, to give and to take in lease, to cede and transfer and accept sessions of personal estate and securities furniture; to constituted and accept the constitution of pledge of any nature; to give receipts, cancelations, uprisings, settlements and others vouchers; bank draft, accept, reaccept, to take, to endorse in collection and any otherwise and to protest bill of exchange and also mercantile documents, to open deposit checking accounts and credit accounts and bank draft and overdrafts in those accounts, to retire checkbook; to endorse, to cancel and protest checks; to accept or to impugn
balances in checking accounts; to contract mutual with Banks and other credit institutions, under any legal form or operation; to constitute, to modify, to prorogue, to dissolve and to liquidate societies of any nature or to get into them; to constitute or to ingress to Corporations and Foundations already formed; to celebrate mutual contracts, to lend, deposit, insurance, transport; to collect and receive legal or extralegal when it is owed to the Federation; to make legal and extralegal transactions; to estipulate in every contract which is perform the prices, dates and conditions which judge convenient; to modify, to evict, to annular, to rescind, to resolve, to revoke and to finish, to give for finishes and renovate the contracts which performs to the Federation name or this will be perform; to change, to remit and compensate obligations; to demands renditions of accounts; to receive even certificate correspondence, draft and postal entrustment, to collect and to receive how much is owed or will owed to Federation for any reason or title; to give receipts and cancelations and to confer special commands, and to delegate their attributions in one or more from its members, institution functionary or in thirds, only it is said in relation with the economic management of the Federation or in its internal administrative organization.
Only whit the agreement of an Extraordinary General Convention the Directory could sale, permute, to cede, to transfer and mortgage real estates, to constitute serfdom and prohibition to assess and to dispose, as well to lease immovable for a period higher than three years.
ARTICLE THIRTY-THREE: everything agreed by the Directory and any act related with the faculties indicated in the previously articles, will be done by President or who is subrogates him in the charge, jointly with the Treasurer or other Director if it will be estimated convenient by the Directory. Both have to pull over faithfully to the agreement of Directory or the General Assembles in his/her case and they will be responsible severally in front of Federation in case of contravened. However it will not be necessary to accredit in front of thirds that contract with the Federation, the agreement terms.
ARTICLE THIRTY-FOUR: The Directory will summon in ordinary form, at least every 30 days. In the first yearly session the Directory will determine the day, hour and place of the ordinary sessions, which will be summon by letter addressed to members’ domicile, by telephone, fax or another manner, with at least, three days of anticipation. The extraordinary sessions will be perform in any opportunity when the necessities of the institution are advisable, having to summon by letter. The Directory will meeting with the absolute majority of Directors in exercise and the agreements will take by the simple majority of attendees. In the case of dead heat, it will decide by the vote of President or who perform his/her times, having to be the vote of him/her the last to emit.
From the discussions and agreements of the Directory will take constancy in a book especial for the Acts, which will be sign by all the Directors concurrent to the session.
The acts will have to content an abstract about the themes treated and to specific the agreements which are going to adopt.
The Director, who will want to save his/her responsibility for some act or agree, could require that it take constancy of his/her opposition in the Act.
Also the Directors have the right to demand that take constancy in the act of the facts which is going to be of their interest. In every case the Federation members have access to the sessions Acts of Directory.
The agreements of Directory will be enumerate in correlative order which will have to know in the respective act.
The Directors will answer to the prejudices caused to the organization for their painful or guilty performances, in conformity to the norms of common right.
The approbation gives by the General Convention to the memo and balance presented by the Directory or any other count or general information, will not free to the Directors responsibility which corresponds to them for the performance or determinate contracts; nor the specific approbation of these which will exonerate from those responsibilities, when it will be performed or celebrated with slight guilty, serious or fraud.
TITLE VII
About President and about Vice-President
ARTICLE THIRTY-FIVE: The President of Directory also is going to be President of the Federation, has to carry out all the resolutions and agreements which adopted the Directory and General Convention, accordingly with these Statutes and its regulations.
Corresponding especially to the President of Federation:
a) To represent legal and extralegal to the entity in front of every class of people and authorities.
b) To preside the sessions of Directory and the General Assembles.
c) To convoke to the Directory for Ordinary and Extraordinary Sessions.
d) To convoke the General Convention, when it proceed in conformity to these Statutes;
e) To organize the workings of Directory and to propose its general plan of activities, being empowered to establish the priority in its implementation.
f) To propose to the Directory the designation of the working commissions, that estimated convenient;
g) To sign the documentation proper of his/her charge and those in which have to represent the Federation.
h) To give yearly account in the Ordinary General Convention, in the name of the Directory, about the progress of the institution and about of financial state of itself.
i) To resolve if, in cases of serious urgency, any difficulty which could produce in the Federation, having immediately to convoke to Directory to give account about the work done and to request its ratification.
j) To perform faculties correlational in the meetings of Directory and the Convention to preserve the order of these.
k) The other attributions which determined these Statutes and Regulations.
l) The Federation cannot remain without an elected President for a period exceeding six (6) months.
ARTICLE THIRTY-SIX: Corresponding to Vice-President to collaborate permanently with the President in all the functions which are proper of the Vice- President, and he/she will subrogate with all the attributions when for any cause the President could not execute it.
TITLE VIII
About General Secretary, Treasurer and the Manager.
ARTICLE THIRTY-SEVEN: The functions of General Secretary will be the following:
a) To set up the act of sessions of Directory and the General Convention and to ensure its custody.
b) To bring the book of Acts of Directory, of General Assembles and the Register of Members;
c) To make, jointly with the President, the Schedule of Sessions of Directory and the General Assembles;
d) To effectuate the citations to the meetings of Directory and the Ordinary and Extraordinary General Assembles.
e) To receive and send the general mail;
f) To effectuate in quality of Minister of Faith respective of the performances of Directory and to sign the Acts of this;
g) To give copies of the acts when it is request by some Director or representative of some active member of the Federation;
h) To attend the consultations about the progress of the Federation, to send the letters, mailshot and informative documents having informed the Directors and the members;
i) To accomplish all the duties which are been assigned by the Directory and the President.
ARTICLE THIRTY-EIGHT: The functions of the Treasurer will be:
a) To collect the ordinary, extraordinary and the incorporation fees, giving receipts. To deposit the finance of the Federation in the checking accounts, in the savings account and of deposit which this have in Banks or Financial Institutions and to sign with the President or someone who subrogated, or
determine by Directory, the checks, draft banks and orders of pay or bank withdrawal which proceed.
b) To take a register of the incomes and expenses of the Federation. To effectuate the authorize paying.
c) To keep at day the countable documentation of the Institution, especially, the invoice files, receipts and the other vouchers of incomes and expenses and to take account of them quarterly to the Directory, or before if this requested it.
d) To prepare the balance that the Directory has to propose yearly to the Ordinary General Convention. Treasurer presents at the Directory a quarterly of statement of the Treasury.
e) To keep at day the inventory of all the goods of the Institution;
f) To put in disposition to the Audit Commission, the books, registers and antecedents which this needed to finish its work.
g) In general, to accomplish with all the duties related with the functions are assigned by the Directory or the President.
ARTICLE THIRTY-NINE: Could be a rented person who does not have the quality of member of the Federation with the title of Manager, designed by the Directory. The Manager does not form part of the Directory, having participated in its sessions with right of voice.
The Manager corresponds to materialize the agreements of the Directory. The Manager will be responsible of administrative personal of Federation and he/she will correspond to propose to Directory, his/her engagements. Will last is his/her charge while has with the confidence of Directory.
In case of do not occupy the charge of Manager; the Directory will distribute his/her functions between its members.
TITLE IX About the Audit Commission
ARTICLE FORTY: In the Yearly Ordinary General Convention, will proceed to select, when it corresponds, an Audit Commission composes of three selected members in conformity with the writing in the Article 28, between of active members of Federation. These members will last four years in their functions having to be reelected indefinitely. About these members, at least one of them, in the possible, has to be accountant or has a professional title of this same area. The function of this Commission will be to review semiannually the account books, the checking accounts of bank, the receipts of incomes and expenses and in general all the accountable and mercantile documentation. Having to lay down a semiannual through writing to Directory and the Ordinary General Convention, about the administrative and accountable management from the Treasury of
Directory; from state of accounts and finances and any irregularity which noted, suggesting the actions of correction and improvement which estimated necessary, for which the Treasury of Directory will be obligated to facilitated with at least one month of anticipation to the Yearly Ordinary Convention, all the antecedents which precise.
The Commission will have to review a yearly balance and to recommend to the Convention its approbation or refuse. Also it will have to probe the exactness and validation of the inventory.
The Commission has, like a function to verify in succeeding the financial states of the Federation, it will not have to interfere in the administrative management of Directory.
This Commission will be preceded for a represented of the Association who had majority of number of votes and he/she will hold a meeting at least with two of them. In case of vacancy or impossibility of its President will be replace by a representative of the organization associated who had the vote immediately inferior. If it is produce the vacancy or absolute impossibility of one or more of its members, the President of Directory will have to convoke an Extraordinary General Convention with the finality to choose to him/her or the replacements that will last in their charges since the next Ordinary General Convention.
Their agreements will adopt by the majority of votes, and in the case of dead heat the president decided.
In the charge of member of the Audit Commission will not be of exercise to delegate and incompatible with the member of Directory or any other organism of Federation.
TITLE X About the Ethic Commission
ARTICLE FORTY-ONE: Will be an organism denominated Honor Tribunal, in charge to recognize and research the infractions of these Statutes, its Regulations and the ethic. This Commission will be composed by three members elected for four years in the Ordinary General Convention, in the form and with the requirements establish in the Article 28°. The members of the Commission have to be elected between of candidates presented by the active members that conforms the General Convention.
To be attributions and functions of the Ethic Commission the followings:
a) To receive, to know, to search and to resolve the claims for faults to the ethic and sport discipline.
b) To apply the penalties, sanctions, or disciplinary actions applied and the file of procedures done.
c) To bring a book or register of faults, sanctions or disciplinary actions applied and the file of the procedures done.
d) To inform of its activities to the Directory and the General Convention, in the opportunities in that this organisms requested.
e) To propose to the General Convention the modifications to the norms and procedures this regulated the sport discipline.
Like itself, the Ethic Commission have capacity to know and resolve any difficulty which surge between two or more members of the Federation, and it was subject to resolution by all parts in the conflict.
The members of this Commission will last four years in their functions and they could be reelected indefinitely.
The Ethic Commission will constitute inside of the 30 days followed to its election, proceeding to designate between of its members, a President and a Secretary. Will have to work with an absolute majority of its members and their agreements are going to adopt by the absolute majority of attendees. In case of dead heat will be decided by the President’s vote.
All the agreements in the Commission will have to present by writing and they will
subscribe all the attendees’ members in the meeting.
ARTICLE FORTY-TWO: In case of absence, death, renounce or impossibility of some of its members of the Ethic Commission, for the development of his/her charge, the Directory will assign a replace will last in his/her functions, only the time that miss to complete his/her period as replace, in which he/she has to possess the same requirements that the previous member.
ARTICLE FORTY-THREE: In to accomplish of its functions the Ethic Commission; will be empowered to apply sanctions which the followings are indicated:
a) A warning by writing.
b) Suspension.
Will be causals of suspension the following:
- Neglecting of the obligations which establish the Article Ninth letter a), in that case the suspension will have a maximum duration of ninety days.
- Neglecting during three months or more than the pecuniary obligations which refer to the Article Ninth letter c). Only it could take an ending to this disciplinary action when it will accomplish the slow pay obligation which gives origin, or it has performed an arrangement of pay in respect, founding the day in it.
- With two unjustified absences in the period of six months to the Ordinary or Extraordinary Assembles. This suspension could not be superior to 90 days.
c) Expulsion in based on the next causals:
- Neglecting of pecuniary obligations with the Federation during a complete year, it means by concept of ordinary or extraordinary accounts.
- By caused serious injury of word, with facts or by writing to the interests of the Federation. The damage has to be proving by unquestionable means.
- By having suffered the member three suspensions in his/her rights for a period of four years counting since the first suspension.
- By fault to the sport activity for two or more years.
The Ethic Commission also will be empowered to apply the disciplinary actions of warning by writing, suspension of exercise of a charge or commission for six months and cessation in the charge, it will be this in exercise by election or assigned, through a natural person who has the quality of active member of Federation, when it caused serious injury by word, with facts or by writing to the interests to the Federation.
The expulsion will be applied by the Ethic Commission for the unanimity of their members. In case of application that action to the member affected could appeal inside of a period of 30 days since which was notify the resolution, by certificated letter, in front of the General Convention, that will have to know and failed the recourse, in an Extraordinary Convention summons especially to effect, inside of a period does not superior to 60 days since that received the appellation, these appellations will be resolved in secret voted.
The Regulation has to contemplate, between other matters, the norms of the right process. Which consisted in a procedure that guaranteed to the affected with a correct treatment, in which could be essential to hear the corresponding releases.
The Ethic Commission could not to fail subject without to know, previously, questioned or request the releases of the person imputed, focusing in the effect a prudential period and reasonable to adapt it. All the notifications and summons which disposes the procedure will have to practice personally or by certificated letter sending to domicile who notified or summoned has register in the organization, it is known the sending the certificated letter counting from the day subsequent in which was deposited in the post mail. The procedure will have to contemplate the resource of reconsideration in front of the proper Commission. The infraction to these norms and others which dispose the statutes, in guard of the proper process, will produce the nullity of procedure, whose declaration will have to be requested to the Directory.
TITLE XI
About the Departments, Committees and Commissions
ARTICLE FORTY-FOUR: Will be Departments with character of permanents and other transitory. Both will be which are made in virtue of an agreement by the Directory.
Every one of the Departments have a Directory of three members, which at least two years in functions, being these designated by the Directory of the Federation.
The Departments have the character of technicians, consulters, and assessors of the Directory of the Federation.
ARTICLE FORTY-FIVE: The Directory could create a Committee, Subcommittee and Commissions of Work being of character of technique or administrative, transitory or permanents, whose will have a Directory of three members every one, being applicable, in which were compatible, the related norms to quorum to summoned and adopt agreements and systems of subrogation and replacement which these statutes appointed for the Directory.
The Directors of Committees, subcommittees and commissions of work, will be designated by the Directory of the Federation and they will least two years in their charges.
TITLE XII
About the Modification of Statutes and Dissolution of the Federation
ARTICLE FORTY-SIX: The Federation could modify its Statutes only by agreement of an Extraordinary General Convention, adopted by the two-thirds of the active members presented. The Convention has to celebrate with the assistance of the Public Notary Person.
ARTICLE FORTY-SEVEN: The Federation could dissolve by agreement of an Extraordinary General Convention, adopted by the two-thirds of the active members presented, in presence of Public Notary person.
The Federation also could dissolve in cases referred in the actual legislation.
Accorded the dissolution of the Federation, all its goods will pass to the Institution without profits denominated “CRUZ ROJA CHILENA” (CHILEAN RED CRUISE).
These Statutes had been approved by the Exempt Decree N°1136 and published in the Official Journal on December 27 of 2003, in the page N°5.
: In case to equality in the votes, performed in the Ordinary or Extraordinary Assembles, the vote of President of Federation or the times who substitutes will decide.